FARMHAMNA

Farmhamna er en fangststasjon på vestkysten av Spitzbergen omtrent 45 nautiske mil fra Longyearbyen. Den ble bygget i 1991 av Hans Lund og Marianne Prytz Lund.

Vårt liv i Farmhamna består av jakt, fangst, eggsanking, dunsanking, selvforsyning og søm av bruksplagg i pels og skinn. Hans har i tillegg gjennom mange år jobbet med både forskning og forvaltning som fangstmann, skipper og kjentmann.
Etter noen års pause som er tilbrakt i Lyngen gjennopptar vi livet i Farmhamna sammen med våre barn og 12 hunder i 2007.

Torsdag 4.august 2011

Det er deilig å være tilbake på Svalbard!! De siste par dagene på fastlandet var varme og solfylte,nesten til å bli slitne av med over 20 gr.Foruten en hyggelig middag hos en venninde i Tromsø,var det siste vi gjorde å gå på kino og se den siste filmen om Harry Potter.Happy ending som seg hør og bør,action og effekter,alt var der,til og med visning i 3D.

Da vi kom ut av flyet i Longyearbyen fikk vi den deilige, friske og kjølige polarluften i lungene. Temperaturene har ligget på rundt 6-8 grader den siste uken og noen tåkebanker svever rundt.
Det har vært mye drivis på vestkysten av Spitsbergen i år.Da Hans seilte nordover fra Lyngen, i begynnelsen av juli, var isen fra østkysten begynt å løsne og drev sørover,rundt Sørkapp og oppover langs vestkysten til Hornsund.Etter den tid har den drevet videre nordover til Van Mien og Van Koilen fjorden,til Isfjorden og Forlandssundet.Dette har hindret kulltransporten fra Svea og cruistrafikken til Longyearbyen.
Nå ser den ut til å ha løst seg opp slik at båttrafikken er i gang igjen. I dag var det to store turistskip til kai i Longyearbyen. Jentene tok fram fossiler og smykker de har laget av reinsdyrgevir,lærsnorer og perler.I formiddag stilte de seg opp på torget og solgte varene sine.De var fornøyde med fortjenesten etter tre hektiske timer.

Hans og hans venner på tokt for Polarinstituttet har fanget ringsel og storkobber i Kongsfjorden de siste ukene.Nå mangler de bare en storkobbe og er nesten i havn med prosjektet.Hvis de klarer det skal de også fange noen hvithvaler på tampen av toktet.Vi gleder oss til de er tilbake.

Jeg hadde bursdag på tirsdag og var så heldig å få en dagstur med Langøysund til Pyramiden sammen med jentene. Det var presang fra vår gode venn Stig som driver Henningsen Transport og Guiding.Vi hadde en deilig dag ombord med guiding og fantastisk mat,omvisning i den nedlagte russiske gruvebyen, Pyramiden,champagne og trivelig stemning ombord.Det var en tur absolutt verdt å anbefale!!Da jeg kom hjem hadde jeg også fått deilige roser og vin fra Hans og Kristian!Om kvelden laget jeg ostekake og vi hadde en liten samling her hjemme.

Ute i Adventfjorden lå en hvalross og gjorde seg til på et isflak da Langøysund seilte forbi.

Den siste kullvogna med kull produsert i Pyramiden i 1998. Da hadde driften vært gradvis nedbygget over flere år. Den startet i 1904 av svenskene,ble overtatt av USSR i 1916 og hadde på det meste 1200 mennesker i arbeid.I 1996 da et russisk fly styrtet på Operafjellet ved Longyearbyen døde nærmere 170 mennesker. Dette ble dødsstøtet for driften i Pyramiden ettersom en hel del nøkkelpersoner i driften omkom i ulykken.

Onsdag 27.juli 2011

Ferien på fastlandet er over. I morgen reiser vi tilbake til Svalbard og gleder oss til det.

Vi har fått med oss storbyen London og noe av alt den har å by på.Vi har besøkt søster og familien i Nittedal,venner i Tønsberg,bestemor og tante på Lista.Vi har seilt norskekysten fra Tønsberg til Lyngen.Herfra har vi brukt bil og besøkt folk i Lyngen,Tromsø og Alta.Vi har fått en haug med deilige turer i Alta og Lyngen,urbane opplevelser,kulinariske opplevelser ,kino og shopping i London,Tønsberg,Tromsø og Alta.Vi har fått sol og varme,lyn,torden og styrtregn,vind og stille,fluer og mygg.Nå er jeg helt fornøyd !!!!Takker så masse til alle våre gamle og nye venner som vi har hatt det hyggelig sammen med i sommer!^_^

Tina bader i en kulp i Russeluftelva i Alta.

Runa,Ida og Guro på toppen av Kistefjellet i Alta.

Ved Blåisvannet i Lenangen.

På Lyngstuva yterst på Lyngenhalvøya,med utsikt til Nord Fugløya og Barentshavet.

På Eirikaksla i Sør Lenangen med utsikt over Lenangsøyra,Grøtsundet og Reinøya.

Søndag 24.juli 2011

Fredag den 22.juli var den verste dagen for Norge i nyere tid med terrorbombing og massaker på Utøya.Dette berører hele nasjonen og fundamentet for vårt samfunn,vårt demokrati!! Forhåpentligvis oppnår den gale morderen det motsatte av det han ønsket,at vi blir mere samlet og inkluderende,sterkere i vår tro på demokratiet heller enn redde og at vårt system oppløses.
Vi kjente flere av dem dem som nå er berørt,det var en håndfull ungdommer fra Svalbard på Utøya. Så langt vet vi at en er alvorlig skadet,en er i sjokk og en er savnet.Vi håper og ber for dem og deres familier i denne tunge stund.

Onsdag 13.juli 2011

Ferie i Nord Norge er variert og deilig. Fantastisk natur uansett hvor man er og kontraster i vær,vind og temperaturer. I det ene øyeblikket sitter vi på verandaen til gode venner i Tromsø og griller om aftenen med 32 varmegrader i sola, mens i kveld er det kuling, regn og 11 grader ute i Alta.Dette er ikke noe spesielt for alle som bor her og kjenner landsdelen,det er bare sånn det er.

Vi kjørte til Alta på søndag etter en ekstremt varm helg i Tromsø og Lyngen.I Alta besøker vi familien Krempig som bor nær Russeluft. Alta er regnet for å være et spesielt lunt og frodig område i Finnmarkssammenheng. Her er det til og med folk som får til epletrær med fruktavling!!
I Lyngen har jeg selv forsøkt meg med et plommetre som skulle være spesielt hardført og klare seg i Troms. Det endte med at Hans lurte på hva slags brøytestikke jeg hadde plantet i haven, helt til jeg flyttet plommetreet inn i drivhuset der det tok seg opp og gav frukt.
Alta har mye furuskog og høye trær av alle slag.Her er røye og laksefiske i fjorden,skog,fjell og vidde like ved.Familien her har fire barn,griser,kaniner,høns,andunger og polarhunder.Her er det liv,røre og aktivitet fra tidlig til sendt.

Russeluft ved fjære sjø.

Her er det to fornøyde jenter som har fått fjellørret på stang i regnværet,Tina Lund og Ida Krempig.

Hans nådde Svalbard natt til lørdag etter fire og et halvt døgn i Barentshavet.Han hadde stort sett nordvestlig vind det meste av tiden.Det tok to døgn å nå Bjørnøya der han la seg for anker i et døgn i påvente av mere gunstig vind.Han fortsatte torsdag og først når han kom forbi Sørkapp ble det en etterlengtet sørøstlig vind som gav luft i seilene.Vår venn Glenn fra Balsfjord overlevde sin første tur over havet.

Nå er Hans i gang med de siste forberedelsene før det årlige toktet med Polarinstituttet.Kit Kovacs og Christian Lydersen er som vanlig toktledere og skal ha med et par stykker til så de blir fem ombord.

Tirsdag 5.juli 2011

Den siste uken har vært travel for Hans som vanlig.Nytt varmevekslersystem er montert slik at sentralvarmen drives også av motoren sammen med,eller uavhengig av ovnen. Det hender jo at oljeovnen kan ha litt problemer i sterk sjøgang.Videre har han laget et varmluftsanlegg som blåser direkte opp på vinduene i styrhuset.Slanger er byttet og ekstra filtere innkjøpt. Til slutt ble det sveiset et stilas for oppheng av gummibåten bak på hekken.Han har dykket og plukket en tautamp ut av propellen som heldigvis ikke hadde gjort noen skade.
Båten er vasket og sengetøy,håndklær og mannskap likeså. Proviant er tatt ombord og i går formiddag seilte Meridian nordover til Svalbard.Der venter en ny sesong med forskningsoppdrag.Iskartet viser at det er mye is nord og øst av Spitsbergen og en del drivis rundt Sørkapp.Hans bør derfor holde seg en del vest av Sørkapp. Dessverre har han i øyeblikket nordvestlig vind midt i mot,men den skal i flg meldingene dreie på vest-sørvest og senere østlig.Vi håper det slår til.

I går var jentene og jeg på skogstur. De her Svalbardtuppene mine er ikke vant til innsekter lenger og vifter febrilsk rundt seg etter fluer,edderkopper og alt som flyr i skogen på en varm dag.Fant forresten litt steinsopp og et pat rødskrubber,nydelig matsopp, men akk så tørre at det ikke fantes smak i dem!!

I dag tok vi turen litt opp i høyden forbi Aspevannet og opp mot Forholtaksla.Det blåste friskt fra nordvest så innsektene så vi lite til.Det er en fantastisk vakker natur i Lyngen og det gleder meg like mye i dag som den gang jeg flyttet hit for 23 år siden.

Søndag 26.juni 2011

Vi nådde Tromsø ut på dagen onsdag den 22.juni.Ganske rolige vindforhold på turen,men en regnfull dag. Da har vi seilt mesteparten av norgeskysten igjen som i fjor,nærmere 1100 nautiske mil.

Jentene er glade for at de ikke skal være med over Barentshavet i år. I fjor gikk det kjempefort med en storm i hekken,en gjennomsnittsfart på 10 knop og tre dager på overfarten.I år er det en balsfjording som skal med som mannskap. Det er vår venn Glenn, som bor på Svalbard, som vil oppleve djevelens dansegulv. Vi ønsker dem selvfølgelig godt vær på turen,selv om meldingen for hele denne uken er bare nordavind.Hans skal på jobb men Norsk Polarinstitutt fra 15.juli til 15.august så de må nå fram i god tid før den datoen.

Jentene og jeg skal bli værende i Lyngen i noen uker.Vi kom hit på fredag etter et par dager i Tromsø. Det var en nydelig dag med solskinn og en vakker aften på Lenangsøyra.Huset i Ravika står der det har pleid å stå og gresset når til knes.Elgen har beskåret alle busker og trær i hagen så det trengs ikke å gjøres.

Tirsdag 21.juni 2011

Avgang fra Bodø i går var klokken 11 om formiddagen. Hans meldte oss inn i Redningsselskapet mens vi lå til kai,mens jentene og jeg handlet mat og litt til som vanlig. Sommeren er tiden for oss da vi har tilgjengelighet til klær på direkten og ikke på postordre.Det er et utrolig antall sportsbutikker på Svalbard og sporty klær i masse vis,men vanlige klær for ungdom og damer finnes det knapt.Derfor blir det tråling av butikker når vi har tid.

Vi seilte nordover med en nordøstlig frisk bris i fleisen. Da vi nådde Ebgeløya bar det mot nordvest,over Vestfjorden til Skrova,rett utenfor Svolvær i Lofoten.Siden tuslet vi østover mot Lødingen gjennom Molldøra og gjennom Risvær i le av fjellene for nordavinden.Da kvelden kom fant vi en god ankringsplass i nærheten av Vestbygd sør på Hinnøya.

I dag våknet vi opp til kuling fra nordøst og nord.Forbi Lødingen og opp igjennom Tjellsundet var det strøm,vind og bølger i mot oss,så det gikk sakte og pent. Ved Rødskjer stoppet vi en time for å snakke med de som jobber der. Det er en bedrift som lager sjarker og er spesialister på plastarbeid på båter.Det neste prosjektet vårt ombord er nemlig en grundig jobb på skroget,men stålkjøl støpt inn.

Det blåste etterhvert bare mere og regnet høljet ned, så da vi var nede i tre knops fart forbi Astafjorden gadd vi ikke mere.Vi fant en ny fin ankringsplass sør for en liten øy i Vågsfjorden rett utenfor Kilbotn.

Vinden har i kveld spaknet og skal roe seg ytterligere utover morgendagen. Skipperen la seg tidlig og tar vel løs i otta som vanlig. I morgen når vi Tromsø.Ingen bilder er tatt i dag,møkkavær og saltsprut egner seg dårlig på kameralinsa.Middagen smakte likevel godt og vi har det varmt og komfortabelt ombord.

Søndag 19.juni 2011

Fra Roan gikk ferden videre nordover med enda tidligere start for Hans ca 0300.Vi nådde Rørvik etter en ganske rolig seilas over Folla. Lite vind hele dagen egentlig,men periodevis slik at vi akkurat klarte å seile. Da hadde vi fulle seil oppe på Meridian for første gang.Den nye riggen fungerer godt og er lett å håndtere.

Målet for dagen var Brønnøysund,men været var fint og kvelden ung så vi fortsatte og la til anker ved Alstadhaug sør for Sandnessjøen, i åttetiden.Da var pizzaen akkurat ferdig og vi var lei av å ha vinden rett i mot.Dessuten hadde vi igjen seilt over 120 nm på en dag.

I Brønnøysund var det fest i går tydeligvis. Det var hornmusikk på kaia og masse folk. I sundet seilte en nordlandsbåt som i gamle dager.

Selvfølgelig går det godt an å seile i motvind,bare man krysser fram og tilbake hele tiden.Vi har passert en haug av de seilbåtene som gjør det. Vi bruker selvfølgelig mere drivstoff på turen vår,men mindre tid og tålmodighet.Vi kommer aldri til å bli skarpseilere,men er meget fornøyde med en skute som kommer fram uansett vær og vind(nesten).Det går fortere og sparer diesel når vi seiler i tillegg og det er et kjempepluss,dessuten er sikkerhetsfaktoren ved å ha seilføring viktig. Ellers er drivstoffforbruket på ca 1l pr.nautisk mil eller mindre, jevnt over hele turen.Det er bra for en skute på over 30 tonn.

I fjor ble vi liggende i halvannet døgn ved Kvarøya rett sør for Polarsirkelen. I år var været noe helt annet så vi stoppet ikke.

Hurtigruta Trollfjord på vei sørover.For øyeblikket er det en maratonsendig på NRK, har vi fått med oss,der hurtigruteskipet Nordnorge filmer kontinuerlig fra Bergen til Kirkenes,fem og et halvt døgn.Nordnorge passerte oss i tretiden i morges,da vi akkurat hadde forlatt Alstadhaug,men det var det selvfølgelig bare Hans som så av oss ombord!

Når vi passerer Polarsikelen på 66.32.00 N (nokså nøyaktig tror jeg?)føler vi oss som snart hjemme.Lufta kjennes klarere og kaldere,det er mere snø i fjellene og forskjellen på flo og fjære har økt fra en stakkars halvmeter sørafor, til flere meter.

Klokken seks i kveld nådde vi Bodø som var dagens mål.Vi fikk bunkret og lagt til kai før vi ble hentet av gode venner.Hos John Petter og Mona vanket det dusj på alle mann og deilig Takomat til aftens.I morgen tidlig kan skipperen sove lenge for da skal jentene en tur på byen. Kjøleskapet er tomt og trenger påfyll.